lördag, januari 12, 2008

I fredags tog jag ledigt från jobbet för att hinna med lite saker, jag kände mig så stressad över allt som stod på vår "att-göra-lista. Och när jag promenerade på Djurgården efter att ha varit på kinesiska ambassaden tänkte jag att det är ju nästan som att starta eget företag...Alla dessa papper som ska fyllas i, alla myndigheter som ska kontaktas och alla telefonsamtal som ska ringas, det tar aldrig slut.
När vi åkte till Indien så var vi på indiska ambassaden för att skaffa visum och jag minns att det var så mysigt där. Stora sköna soffor, färgglada mattor, planscher på väggarna och en känsla av att få en mini-inblick i den indiska atmosfären.
Så var det inte på kinesiska ambassaden! Ett fult, kalt rum med lite skavda och smutsiga stolar utspridda längs väggarna och proppfullt med människor. Det tog nästan en timme innan det var min tur att lämna in våra ansökningar i luckan, det enda som var lite roligt var att titta (=stirra) på den lilla kinesiska pojken som var där med sina föräldrar...
Sen fortsatte jag till Forex för att växla in pengar och skaffa resecheckar, det tog 45 minuter innan allt var avklarat och jag kunde ta mig hem med ett fast grepp om väskan (30 000 kr).

1 kommentar:

Applecore sa...

Ja, det är lite torfigt på kinesiska ambassaden, men jag minns med andakt när vi gick in där första gången - vi var på kinesisk mark!