tisdag, mars 27, 2007

I dag hände det en rätt märklig sak. Vid mitt jobb finns en av världens bästa leksaksaffärer (www.krabat.se) och där måste jag ju gå in titt som tätt och fingra på alla fina saker. Så här efter lön så kliar det ju extra i fingrarna och jag tänkte att jag kan ju alltid fira att vi varit inloggade i Kina i nio månader med att köpa en liten sak att lägga i "barn-lådan" hemma.
Jag gick och tittade på en massa roliga pussel, köksredskap modell mini, teserviser för barn, dräkter och dockor och allt möjligt fint och fastnade för en rosa prinsesskrona i tyg!
När jag var på väg till kassan var jag tvungen att hejda mig.
1 Vi vet inte om det blir en flicka.
2 Om det blir en flicka, varför i hela friden ska jag köpa en rosa prinsesskrona?

Jag som alltid tänkt att inte göra den uppdelningen; rosa till flickor, blått till pojkar. Varför köpte jag inte en grön liten drake i plast? När jag själv var liten lekte jag hellre med bilar än med dockor. Jag undrar om jag själv hade gillat en prinsesskrona, förmodligen inte. Det blev ingen sak att lägga i "barn-lådan", jag gick till jobbet lagom förbryllad...

3 kommentarer:

Applecore sa...

Jag känner igen det där... Senast i söndags fick jag en sådan där "jag-bara-måste-köpa-något-till-Kina-bebis-impuls", men det slutade med att jag kom tomhänt ut ur affären. Att köpa något könsneutralt är svårt.

Catrin sa...

Det är nästan helt omöjligt att hitta könsneutrala saker och framför allt kläder till barn över två månader(!) Nu mera får jag världens tvivel när man ska till och köpa något, i början gick det bra men nu , nej - det känns som att vi inte kommer att få barn på så lång tid att det inte är lönt! Jag kommer igen i slutet av 2008!!

Kram!

Liv sa...

Jag tycker att du skulle ha köpt prinsesskronan! Pojkar tycker ju också att det är roligt att klä ut sig. Och vill han inte vara prinsessa kan han ju vara prins. Jag vet flera pojkar som tycker om rosa och en som till och med vill ha tofsar som storasyster när de ska på kalas. Jag tror det beror på hur tillåtande föräldrarna är. Jag är för alla färger till både pojkar och flickor. Däremot är jag inte så förtjust i stora prinsess- el. biltryck på kläder. Fult!